Volgens het VN-Klimaatakkoord van Parijs moeten we in 2030 49% minder CO2 uitstoten dan in 1990 en moeten we in 2050 C02-neutraal zijn. Dat gaan we niet halen zonder grootschalig duurzame energiedragers zoals (groene) waterstof in te zetten.
Meer interesse in waterstof onder mensen die in aanraking zijn gekomen met de campagne.
Meer heeft de interesse om waterstof te bespreken in de omgeving onder mensen die in aanraking zijn gekomen met de campagne.
Meer besef en vertrouwen in waterstof als duurzame oplossing om de klimaatdoelen te behalen onder mensen die in aanraking zijn gekomen met de campagne.
Waterstof is echter voor veel mensen een relatief onbekende speler op het energie-veld. En als mensen wel eens van waterstof gehoord hebben, weten ze nauwelijks over de toepassingen ervan. De consument heeft nog onvoldoende kennis en gevoel bij waterstof om het politieke debat te beïnvloeden.
Daarom hebben Gasunie, Shell Nederland, Remeha, Stedin, Toyota, Port of Amsterdam en Groningen Seaports de krachten gebundeld. Onder de noemer Missie H2 - genoemd naar het waterstofmolecuul H2 - hebben zij als partner van TeamNL in aanloop naar en tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Tokyo 2021 waterstof als belangrijke duurzame energiedrager voor de nabije toekomst gepromoot. Het doel van MissieH2 is om een brede waterstof beweging op gang te brengen ten behoeve van de energietransitie.
Sport is een ongekend krachtig platform om de consument te informeren en te beïnvloeden. Ook juist voor maatschappelijke uitdagingen waar we vandaag de dag mee worden geconfronteerd. Dat heeft deze campagne met TeamNL andermaal bewezen.
Water heeft Nederland letterlijk en figuurlijk gevormd. Het water vormt enerzijds een uitdaging wat betreft onze veiligheid en is tegelijkertijd vaak de drijvende kracht achter economische groei. Ook in de toekomst. Nederland is namelijk perfect gepositioneerd om een écht waterstofland te worden en daarmee dé waterstofkoploper van Europa. We hebben de Noordzee waar windmolens de groene energie kunnen produceren, enorm veel kennis over waterstof én we hebben een van de betere aardgasinfrastructuren van de wereld, die gebruikt kan worden voor het transport van waterstof. De energietransitie is echter een teamsport, dus moet het bedrijfsleven de krachten bundelen om samen met de overheid de potentie van Nederland waar te maken.
De watersporters van TeamNL kennen de kracht van water als geen ander. Daarom werd er nauw samengewerkt met de KNZB, KNRB, het Watersportverbond en kampioenen Marit Bouwmeester, Ferry Weertman, Kiran Badloe, Liesette Bruinsma, Ilse Paulis & Marieke Keijser.
Miljoenen mensen zijn het afgelopen jaar bekend geraakt met MissieH2 en onder die mensen stijgt niet alleen de interesse in waterstof significant (+31%), maar ook het vertrouwen (+18%). Liefst 68% van de mensen die bekend is met de content van MissieH2 ziet in waterstof een duurzame oplossing om de klimaatdoelen te behalen.
Bekijk wat we nog meer gemaakt hebben